CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, February 12, 2011

TOPIK:BENTUK & RUANG


CUBA KENALI BENTUK DIRI SAYA!!!


BENTUK -BENTUK 2-DIMENSI
   
  Permukaan saya rata.
 Saya ada satu lengkung.

   Saya tiada bucu.


   Apa bentuk saya?



   Permukaan saya rata.
   Saya ada 3 garis lurus.
    Saya ada 3 bucu.
   Apa bentuk saya?
   
  
    

   Permukaan saya rata
  Saya ada 4 sisi yang lurus.
   Saya ada 4 bucu.
   Semua sisi saya sama panjang.
  Apa bentuk saya?



  
Permukaan saya rata.


    Saya ada 4 sisi yang lurus.

   


   Saya ada 4 bucu.




   Saya ada 2 sisi pendek dan 2 sisi panjang.




   Apa bentuk saya?






 Permukaan saya rata.


  Saya ada 5 sisi yang lurus.
  Saya ada 5 bucu.
  Apa bentuk saya?












    BENTUK-BENTUK 3-DIMENSI

     Bentuk-bentuk ini keras dan kosong   
       
          di bahagian tengah.

      •Mempunyai 3-dimensi-panjang,lebar,tinggi



   KUBUS
   
   
    6 permukaan rata yang bersegi empat sama.


 KUBOID




  •  6 permukaan berbentuk segi empat tepat.


 SILINDER
     
  Mempunyai 2 permukaan bulat dibahagian atas dan bawah.


PRISM


  
 Mempunyai permukaan keratan rentas yang sama panjang.


PIRAMID




   
    Tapak berbentuk poligon.
Mempunyai permukaan berbentuk segitiga dan bertemu pada
  satu puncak.



ZON AKTIVITI :


 Jom Buat Origami!!

 Hari ini adik-adik boleh mencuba untuk buat


 origami bunga tulip yang sangat cantik..

 Origami ni sangat senang.Cikgu yakin adik-adik


 boleh membuatnya..


         Origami bunga tulip

        Cara-caranya:

             Lipat kertas ke atas secara diagonal   


             sehingga membentuk segi tiga.


b)             Lipat kembali kertas menjadi bentuk yang lebih kecil,tekan lipatannya.

c)            Buka lipatan sehingga terlihat garis lipatannya

d)        Ambil hujung kanan bawah segitiga,lipat ke arah atas ,lakukan juga pada 
        hujung sebelah lagi.

e)      Ambil hujung kanan,lipat sedikit ke bahagian dalam,lakukan juga pada
       hujung kiri.

f)        Jadilah origami bunga tulip




g)      Kombinasikan bunga tulip dengan batang untuk menjadikannya lebih
       menarik. 
        

     Origami Batang Bunga
       
       Cara-cara:

          Lipat kertas ke atas secara diagonal membentuk segi tiga.

b)        Buka lipatan segitiga sehingga terlihat garis bekas lipatan

c)      Ambil hujung kanan kertas,lipat ketengah tepat pada garis bekas lipatan


       segitiga.begitu juga pada hujung kiri.

d)        Ambil hujung kanan, lipat lagi ketengah.begitu juga pada hujung kiri.


e)         Sekali lagi,ambil hujung kanan lipat kea rah tengah, lakukan juga pada 


        hujung kiri.

f)            Perkirakan garis tengah,lalu bawa hujung bawah ke atas. Tekan pada 


          lipatan.

g)         Tekuk origami ketengah,ambil salah satu batang dan tarik ke depan.


h)         Satukan dengan origami bunga tulip.

         


      Selamat mencuba !!!


       
       

0 comments:

Post a Comment

Welcome