CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, March 31, 2011

✿ Masa dan Waktu Tahun 3 ✿

Huraian Sukatan Pelajaran Matematik 
Tahun 3






Membaca & Mencatat Masa....(^_^)


JOM KENAL DIRI SAYA.. (*_*)


Kawan-kawan tahu nama saya??


Saya ialah sebuah jam..Saya selalu digantung di dinding..Jadi nama


 saya ialah jam dinding..


Setiap orang mesti memiliki diri saya kerana saya boleh 


menunjukkan masa..Masa itu penting,,jadi saya sangat penting untuk 


anda semua..hehe(>_<).. Kawan-kawan tahu tak macam mana 


hendak baca diri saya..JOM tengok di bawah ni.. 






                                                          Inilah wajah saya..



 Saya ada 3 jenis tangan ( jarum):
                            
                          * tangan saya yang paling panjang ialah:



                        *tangan saya yang paling pendek ialah:



* tangan saya yang panjang dan nipis ialah:



Cara-cara membaca jam:

waktu pertama



                      
                          waktu kedua




waktu ketiga






Membaca Jadual Waktu & Kalendar (^_^)

SUATU PAGI YANG MENYEDIHKAN…HUHU!!! (>_<)

Encik Ahmad berasa sangat sedih kerana dia telah ketinggalan bas. Dia 


sepatutnya melihat jadual perjalanan bas tersebut.


Jadual Perjalanan Bas:




*Bas tersebut meninggalkan Kerinchi pada jam 10.00 pagi.

*Bas itu bergerak ke Bangsar  dalam masa 25 minit kemudian dan tiba di Bangsar pada jam 10.25 pagi.

*Bas tersebut melalui KL Sentral pada jam 10.45 pagi.

*Akhirnya, bas itu tiba di Masjid Jamek pada jam 11.30 pagi.


MEMBACA KALENDAR (^_^)

Inilah diri saya..Nama saya calendar..Saya berguna untuk menunjukkan tarikh-


tarikh yang penting seperti tarikh lahir, tarikh hari merdeka, tarikh hari 


guru,dan macam-macam lagi..

Pada diri saya terdapat 12 bulan..lihat jadual di bawah ini:



TARIKH-TARIKH PENTING :

16 MEI – HARI GURU

1 MEI- HARI BURUH

31 OGOS- HARI MERDEKA

16 SEPTEMBER-HARI MALAYSIA





HUBUNGAN ANTARA UNIT MASA ( ^_^)

Hubungan antara minit dan saat..(*_*)




Hubungan antara minggu dan hari..(*_*)




Terdapat 7 hari dalam seminggu iaitu hari:-

*Ahad

*Isnin

*Selasa

*Rabu

*Khamis

*Jumaat

* Sabtu


Hubungan antara tahun dan bulan(*_*)






PENAMBAHAN, PENOLAKAN, PENDARABAN, 
                                 
                                 &

PEMBAHAGIAN ( MASA)...(^_^)





**PENYELESAIAN MASALAH MELIBATKAN MASA**


Suatu pagi di rumah Adam & Lina… (*_*)

Sebelum ke sekolah Adam mengambil masa 15 minit untuk mandi..


Lina mengambil masa selama 20 untuk memakai baju sekolah..



Mereka akan bersarapan selama 10 minit..




ð Berapa lamakah masa yang diambil oleh Adam untuk bersiap sebelum

    ke sekolah???

     











ZON UJI IQ !!!



Setelah adik-adik belajar tentang topik masa dan waktu,

Sekarang adik-adik boleh cuba untuk menjawab soalan di


bawah ini….        





*SOALAN 1*




 Nur Amina mahu pergi ke Putrajaya. Dia mengambil masa 


selama 25 minit untuk tiba di Kajang. Dari Kajang ke Putrajaya, 


dia memerlukan 30 minit. Berapa lama masa yang diambil 


olehnya untuk memandu kereta dan tiba di Putrajaya???




* SOALAN 2*


Anis mengambil masa selama 4 jam untuk berbasikal dari Kuala 



Lumpur ke Melaka. Aina pula mengambil masa 7 jam untuk 


berbasikal dalam jarak yang sama. Berapakah perbezaan tempoh 


masa antara Anis dan Aina? 




* SOALAN 3*


Seorang tukang kayu mengambil masa selama 45 minit untuk 



menyiapkan sebuah kerusi,dan 1jam 15 minit untuk menyiapkan 


sebuah meja. Berapa lamakah masa yang diperlukan oleh tukang 


kayu itu untuk menyiapkan 8 buah kerusi dan 5 buah meja??? 





* SOALAN 4*

Sekumpulan murid mengambil masa selama 15 jam untuk 

membuat  3 mural. Berapa lamakah masa yang diambil oleh 

murid tersebut untuk menyiapkan sebuah mural???




JOM SEMAK JAWAPAN :

      1.  55 minit

2.  3 jam

3.  12 jam 15 minit

4.   5 jam


SELAMAT MENJAWAB!!








  

1 comments:

dean schwert

* Berapa lamakah masa yang diambil oleh Adam dan Lina untuk bersiap sebelum ke sekolah???

Post a Comment

Welcome