Assalamualaikum para guru dan murid2..^__^
Tahukah anda kanak-kanak yg sedang mencapai umur 0-11 tahun terikat dengan persekitaran konkrit untuk memahami sesuatu perkara.
Erti kata lain mereka lebih mudah belajar dengan adanya kewujudan benda maujud semasa belajar.
Hal ini telah terbukti melalui teori perkembangan kognitif jean piaget bahawa kanak-kanak dalam peringkat umur ini masih tidak boleh menaakul melalui perkara abstrak.
Oleh itu pendedahan awal asas matematik kepada kanak-kanak haruslah menarik dan difahami agar dapat memastikan mereka faham dan meminati subjek matematik sejak dari awal.=)
Jom kita cuba!
Tahap 1
Konsep : penolakan
Aktiviti dimulakan dengan persembahan video ini :-
n m:val="0">
:val="undOvr">
.
Guru menyanyi dengan menggunakan bilangan jari sambil diperhatikan oleh murid.
Murid-murid dibiarkan nyanyi sendiri diiringi tayangan video dan gerakan jari tanpa bimbingan guru.
Kemudian baru lah guru menunjukkan konsep-konsep tolak di papan hitam dan menerangkan apa yang telah di pelajari mereka:
10 – 1 = 9
9 – 1 = 8
8 – 1 = 7
7 – 1 = 6
6 – 1 = 5
5 – 1 = 4
4 – 1 = 3
3 – 1 = 2
2 – 1 = 1
1 – 1 = 0
http://www.ixl.com/math/grade-5/schedules-and-time-lines
0 comments:
Post a Comment