Post yang lepas kita da belajar konsep-konsep yang ada dalam penolakan, jadi kali ni kita lakukan beberapa aktiviti daripada konsep-konsep yang kita dah belajar.
Cikgu-cikgu juga boleh gunakan aktiviti ini semasa mengajar atau perkenalkan konsep tolak mengikut kesesuaian silibus~
Aktiviti 1 :
KONSEP PERBANDINGAN
1. Kemukakan soalan berikut
Ali ada 8 batang pensel. Bakar ada 5 batang pensel.
Ali ade berapa batang pensel lebih dari bakar?
2. Murid diminta menyediakan satu kumpulan 8 batang pensel dan satu kumpulan 5 batang pensel
3. Mereka dikehendaki membandingkan kedua-dua kumpulan pensel itu dengan cara memadankan satu
dengan satu.
4. Tanyakan soalan:
- Siapa yang mempunyai pensel lebih banyak?(ali)
- Berapa batang penselkah yang lebih?(ali ade 3 lebih dari bakar)
- Bagaimana kamu mendapat 3?(8-5 =3)
- Apakah bezanya bilangan pensel yang dipunyai oleh ali dan bakar?
(beza bilangan pensel yang dipunyai oleh ali dan bakar ialah 3.
5. Catatkan pada papan tulis ayat matematik
8 – 5 = 3
6. Ulang dengan situasi yang sesuai.
KONSEP PELENGKAP
1. Kemukakan soalan
salmah ingin melekatkan setem pada sehelai kad yang boleh memuatkan 10 keping setem. Jika salmah mempunyai 6 keping setem, kira jumlah setem yang perlu dikumpulnya supaya kad itu penuh.
2. Bombing murid tulis ayat matematik
6 + ____ = 10
3. Pamerkan situasi dengan benda konkrit. Contohnya gunakan 10 buah blok
4. Murid kira 6 blok kemudian asingkan blok yang lebih.
5. Kemudian kira jumlah blok yang lebih tadi . ianya 4
6. Bombing murid melihat bahawa prose situ sebenarnya adalah penolakan.
7. Keluarkan blok kayu yang asal dan tunjukkan bagaimana penolakan dapat dikaitkan dengan penambahan
6 + ____ = 10 10 – 6 = ____
0 comments:
Post a Comment